Friday, June 10, 2011

Puisi Cinta Rabiatul Adawiyah Kepada Allah


Doa ini dibaca oleh Rabiatul Adawiyah seorang ahli sufi yang terkenal dengan zuhudnya dan cintanya kepada Allah. Ini adalah beberapa rangkap puisinya:

“Aku cinta pada Mu,
Ada dua cinta;
Cinta rindu,
Cinta yang satu lagi,
Kerana Engkau berhak menerima cintaku,
Adapun cinta kerana Engkau,
Hanya Engkau yang aku kenang
Tiada yang lain.
Adapun cinta kerana Engkau,
Kerana Engkau berhak menerimanya.
Agar Engkau bukakan hijab supaya aku dapat melihat Engkau.
Pujian atas kedua perkara itu,
Bukanlah bagiku,
Pujian atas dua perkara ini adalah bagi-Mu sendiri…


Rabiah pernah berkata;

“Ya Allah, jika sekiranya aku beribadat kepada Engkau kerana takut kepada seksa neraka, maka bakarlah aku dengan api neraka-Mu dan kalau aku beribadat kepada Engkau kerana mengharap masuk syurga, jauhkan aku dari syurga, tetapi kalau aku beribadat semata-mata kepada Engkau, maka janganlah Ya Allah Engkau haramkan aku melihat keindahan yang azali.”



Kalau hendak dibandingkan dengan diri kita sendiri mungkin tidak sampai tahap seperti Rabiah. Oleh itu sama-sama kita mencari cinta ALLAH cinta yang kekal abadi…

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment