Wednesday, July 6, 2011

Cinta???

بسم الله الرحمن الرجيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah segala puji bagi Allah Tuhan semester alam. Diberi kesempatan untuk mencoret kembali. Teringat kepada salah seorang adik yang dikenali dalam FB. Dimulai dengan taaruf kemudian perbincangan. Mula-mula hanya menyentuh tentang cinta manusia dan cinta Allah. Kemudian timbul pula isu berkaitan dengan couple…

            Banyak perkara ‘couple’ ini terjadi pada muda-mudi tidak kira berlatang belakangkan agama atau tidak tetapi berada dalam situasi ini. Bukan tidak faham tetapi menurut hawa nafsu iaitu ingin disayang dan menyayangi. Jiwa muda remaja. Ber’couple’ itu hanya halal dengan perkahwinan kerana ada ikatan yang sah.

            Berbalik kepada perbincangan dengan adik itu yang berhadapan dengan masalah ini walaupun dia dan ‘kawan’nya itu berlatar belakangkan agama. Alhamdulillah hasil dari perbincangan dan perkongsian masalah memberikan satu solusi pada masalah tersebut. Solusinya dengan mengambil langkah untuk tidak berhubung lagi dan memberi nasihat saling ingat-mengingati kepada ‘kawan’nya agar yakin pada Allah sekiranya ada jodoh tidak ke mana bukannya dengan cara ber’couple’ tetapi dengan ikatan yang sah dan diredhai Allah. Tidak perlu lagi ber‘sms’ dan saling berhubung. Cinta yang abadi hanyalah untuk Allah sahaja bukannya manusia.

Mari kita dengar dan lihat klip video ini


            Alhamdulillah tidak lama selepas itu buka kembali FB adik tersebut ada klip video berkaitan isu ‘couple’. Rasanya adik itu sendiri yang buat. Wallahu’alam. Baik kata-kata coretan yang dinukilkan. Moga ia diambil ikhtibar oleh semua remaja di luar sana. InsyaAllah. Amiin.

Jaga diri, jaga iman, hiasi peribadi dengan akhlak.

No comments:

Post a Comment