Friday, July 1, 2011

Sedetik Lebih

بسم الله الرحمن الرجيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Alhamdulillah segala puji bagi Allah habis juga latihan praktikal selama 4 bulan disebuah organiasi yang terpilih. Walaupun pelbagai cabaran dan rintangan rintangan yang ditempuhi, tetapi Allah selalu ada menemani hambanya.

            Teringat sewaktu sedang membuat tugasan di organisasi tersebut, berkumandang lagu yang menyentuh hati ini untuk mendengarnya. Ia mengingatkan sewaktu diri ini berada dalam ‘down’ kerana masalah kehidupan. Tapi ku yakin setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Kerana itu Allah hendak menguji hamba-Nya agar lebih dekat dengan-Nya. Jadinya kita kena bersangka baik dengan Allah. Semua yang diaturkan untuk hambanya adalah yang terbaik!

            Kita berbalik kepada tajuk utama coretan ini di atas ‘Sedetik Lebih’. Walaupun lagunya orang beranggapan ditujukan kepada orang lain tapi hakikatnya lagu itu sesuai sangat-sangat ditujukan hanya untuk Allah bukannya manusia. Ingat kembali bersama sahabat yang dikenali bersama-sama menjalani latihan praktikal di situ semasa berbincang bersama. Saya menyentuh tentang lagu-lagu masa kini. Kita boleh kalau kita hendak mendengar lagu-lagu moden sekarang. Kebanyakan lagunya memuji manusia terutamanya wanita, tetapi kita boleh hayati lagu itu dalam hati kita hayati untuk Allah. Tetapi ingat...jangan sampai kita leka dan lalai dari ingat Allah.



            Bolehlah dengar lagu link pilihan iaitu ‘Sedetik Lebih’ nyanyian Anuar Zain yang berkumandang sekarang... Hayatilah. Yang saya boleh simpulkan dari lagu ini dalam sedetik kalau boleh sedetik tu ada lagi sedetik sedetik lagi kita ingat Allah. Morale of the story dari lagu ini setiap detik dan degupan jantung kita kena sentiasa ingat Allah... insyaAllah.

Sama-sama kita tingkatkan ilmu, iman dan amal.

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment